menusearch
kavarnews.ir

خطبه های نماز جمعه شهرستان کوار توسط امام جمعه شهرستان حجة الاسلام و المسلمين گشول ۵ شهریور ۱۴۰۰

جستجو
۱۴۰۰/۶/۶ شنبه
(0)
(0)
خطبه های نماز جمعه شهرستان کوار توسط امام جمعه شهرستان حجة الاسلام و المسلمين گشول ۵ شهریور ۱۴۰۰
خطبه های نماز جمعه شهرستان کوار توسط امام جمعه شهرستان حجة الاسلام و المسلمين گشول ۵ شهریور ۱۴۰۰

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
خطبه اول نماز جمعه شهرستان کوار توسط امام جمعه شهرستان حجة الاسلام و المسلمين گشول ۵ شهریور ۱۴۰۰:
تقوا و عقلانیت دو روی یک سکه اند.
تقوا به این معناست که عقل بر شهوت و غضب و وهم و خیال و شخصیت انسان حاکم باشد.
در کربلای درون ما حسین عقل بایزید هوا و هوس درگیر است‌.سپاه عقل با لشکر جهل درحال مبارزه است.
یکی از جلوه‌های عقل تقیه رازداری و خود نگهداری است‌.ضد آن بی‌پروائی اشاعه و اذاعه است. عقل می‌گوید در برخی از شرایط ما باید رازدار باشیم و بی‌پروایانه و گستاخانه خود را در معرض خطر قرار ندهیم مثل حجاجی که به خانه‌ی خدا می‌روند یا در شرایط دیگر انسان در وضعیتی قرار می‌گیرد که دشمنان شیعه و دشمنان دین ممکن است به او تعرض کنند در چنین وضعیت و شرایطی انسان باید رازنگهدار باشد و خود را در معرض کینه و دشمنی آنان قرار ندهد.اسرار شیعه را نزد خود نگه دارد.
یکی دیگر از جلوه‌های عقل انصاف است که ضد آن حمیت و تعصب جاهلانه و طرف‌داری بر خلاف حق است. اگر کسی کار حق و درستی انجام داد حتی اگر از قوم ما نباشد آن را باید بپذیریم اما اگر کسی کار باطلی را انجام داد حتی اگر از قوم ما باشد نباید زیر بار باطل برویم و طرف‌داری نابجا بکنیم.
انصاف این است که نقاط قوت و ضعف را با هم ببینیم کسانی که فقط نقاط قوت را می‌بینند ساده اندیش اند کسانی که فقط نقاط ضعف را می‌بینند با نگاه کینه و دشمنی نظر می‌کنند. انصاف این است که انسان آزادانه براساس حق داوری کند.
یکی دیگر از جلوه‌های عقل، سازگاری و خوش‌برخوردی و آرامش و بردباری در مواجهه با مردم است که ضد آن می‌شود پرخاش و زورگویی و ستم و بغی.
در برخورد با مردم و مواجهه با مردم، عقل می‌گوید باید با مدارا و سازگاری و خوش‌برخوردی با مردم مواجه شویم.
بسیاری از پرونده‌های قضایی و کیفری به دلیل پرخاش و ناسازگاری و ناسزاگویی و مانند آن است.درحالی‌که انسان عاقل می‌داند باید مدارا کند با مردم نیکو سخن بگوید و معاشرت نیکو داشته باشد.
یکی از جلوه‌های عقل، نظافت و آراستگی و پاکیزگی است که ضد آن آلودگی و ناپاکی است که از جلوه‌های جهل است.چه در خانه چه در خانواده چه در جامعه انسان باید نظافت و پاکیزگی را رعایت کند به‌ویژه در فصل تابستان اگر زباله در جای نامناسب گذاشته شود یا گنداب وجود داشته باشد منشأ میکروب زایی و آلودگی و شیوع بیماری است. رعایت نظافت و بهداشت به پاکی و سلامت جامعه کمک می‌کند.
یکی از جلوه‌های عقل حیاء است که ضد آن می‌شود دریدگی و بی‌بندوباری و علی النساء بالحیاء و العفة.
به‌ویژه زنان و بانوان و دختران باید حیا و شرم را در فضای عمومی رعایت کنند خودآرایی و خودنمایی يک زن یا دختر مسلمان در فضای مجازی یا در فضای حقیقی موجب گناه می‌شود اگر حیا در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از لغزش‌ها از بین می‌رود.
یکی دیگر از جلوه‌های عقل میانه‌روی است که ضد آن می‌شود عدوان و افراط‌وتفریط.
انسان در هیچ کاری افراط‌وتفریط نباید بکند لقمان حکیم به فرزندش فرمود و اقصد فى مشيک.در راه رفتن خود میانه‌رو باش راه رفتن فقط حرکت با پا نیست بلکه مشی اجتماعی سیاسی و فرهنگی باید بر پایه میانه‌روی و بر صراط مستقیم باشد اهدنا الصراط المستقیم.
یکی از جلوه‌های عقل راحت و آسایش است که ضد آن تعب و سختی است انسان جاهل با حرص با حقد و کینه با حسادت با جاه‌طلبی خود را به‌سختی می‌افکند درحالی‌که انسان عاقل راحت و آسوده‌است و هرگز حسادت نمی‌ورزد حرص نمی‌زند و اهل حقد و کینه‌ و جاه‌طلب نیست و خود را برای دنیا به رنج نمی‌افکند با مردم راحت است و خود را نمی‌گیرد و برای رسیدن به لذات زودگذر خود را به‌سختی و تنگی نمی‌افکند
یکی از جلوه‌های امر سهولت و نرمش است و ضد آن صعوبت و سخت‌گیری است سخت‌گیری و فشار آوردن بر خود و دیگران نشانه جهل است انسان عاقل هین، لین و نرم‌خو و آسان‌گیر است نه فشار و سخت‌گیری و بدبینی در زندگی درست است نه سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی. انسان عاقل و مؤمن راه وسط را در پیش می‌گیرد و در صراط مستقیم حرکت می‌کند این جلوه‌های عقل و جهل نشان می‌دهد ما با مقایسه و سنجش می‌توانیم خود را ارزیابی کنیم.با مقابله و رویارویی عقل و جهل در درون انسان زمینه‌ی رشد یا خسارت به وجود می‌آید انسان عاقل در رفتار و گفتار عقلانیت را از دست نمی‌دهد اما انسان جاهل در رفتار و گفتار گرفتار نادانی و گمراهی می‌شود کامل شدن ۷۵ جلوه عقل جز در پیغمبر یا جانشین او یا مؤمن امتحان شده سلمان تحقق پیدا نمی‌کند.کسانی که بخواهند در مسیر رشد و خودسازی قرار بگیرند و با انبیا و اولیا همنشینی پیدا کنند باید همه جلوه‌های عقل را در خود تقویت کنند و نمودهای جهل و غفلت و هوا و هوس را در خود از بین ببرند.
سید الشهدا سلام الله علیه خون قلب خود را در راه خدا داد تا انسان ها را از نادانی و حیرت و گمراهی نجات دهد حضرت سیدالشهدا در راه خدا همه هستی خود را بخشید تا مردم عاقل و بیدار شوند.
در زیارت عاشورا می‌خوانیم خدایا به من توفیق قدم صدق و همراهی و پیروی از سیدالشهداء را مرحمت فرما
اگر ما در برنامه‌های عزاداری و مجالس حسینی اشک می‌ریزیم این اشک زمینه پاکیزگی است و مایه پیروی و همراهی از سیدالشهداء است.
این اشک‌ها و عزاداری‌ها باید اخلاق و رفتار ما را حسینی کند و ما را با حضرت همگام و همراه کند همگامی و همراهی و پیروی از سیدالشهدا و اصحاب او به این است که انسان نماز اول وقت را فراموش نکند امربه‌معروف کند نهی‌ازمنکر کند در راه خدا آن چه دارد فدا کند و در راه خدا جهاد و کوشش خستگی‌ناپذیر داشته باشد
السلام علیک یا اباعبدالله
دل‌ها را با کاروان بازماندگان امام حسین همراه کنیم در مجلس یزید پلید لعنت الله علیه وقتی اهل‌بیت و بازماندگان امام حسین را با طناب و زنجیر با دست‌های بسته حاضر کردند امام سجاد علیه‌السلام فرمود ای یزید اگر پیامبر ما را در چنین حالی ببیند چه خواهد گفت و چگونه جواب او را می‌توانی بدهی عالم یهودی اعتراض کرد ابوبکر ابو برزه اسلمی از اصحاب پیامبر اعتراض کرد و گفت یزید دستان تو شکسته باد خودم دیدم پیامبر خدا لب های حسینش را می‌بوسید گلوی حسینش را می‌بوسید چرا بر این لب‌های مطهر چوب می‌زنی سفیر روم اعتراض کرد خانواده یزید اعتراض کردند عزاداری امام حسین حتی در خانه یزید هم به پا شد و انقلابی به پا کرد مظلومیت سیدالشهدا نتیجه داد و اعتراض مردم شکل گرفت و انقلاب‌ها یکی پس‌از دیگری اتفاق افتاد
رأس بریده را که زند چوب خیزران
گیرم لبش به خواندن ذکر خدا نبود
عالم یهودی گفت ای یزید این سر کیست گفت سر حسین‌بن‌علی فرزند پیغمبر است گفت ای یزید وای بر تو اگر ما یکی از نوادگان حضرت موسی پیغمبر را ببینیم در حد پرستش او را احترام می‌کنیم وای بر تو
یزید دستور داد دست‌های او را با طنابی ببندند و او را ببرند گفت صبر کنید من در کتاب‌های آسمانی خوانده‌ام کسی که انبیا یا فرزندان پیامبران را بکشد عاقبت‌بخیر نخواهند شد و مورد لعنت و نفرین قرار می‌گیرد و جهنمی است.
خطبه دوم:
پس‌از توصیه به تقوا و استغفار.
مردم عزیز و خیرین گرامی به مساجد نیمه‌کاره شهرستان کمک کنند.به مسجد امام صادق در خیابان سی‌متری شهدای ارتش در شهر کوار و همچنین در روستای خورگان به مسجد نیازمند به کمک آن‌ روستا ،کمک‌های نقدی خود را مبذول بفرمایید
همچنین به زائرسرای سبحان در مشهد مقدس که برای مردم فارس در حال ساخت است ان‌شاءالله کمک کنید همچنین به نهضت‌های کمک مؤمنان و رزمایش‌های همدلانه به گونه مسجدمحوری مساعدت بفرمایید.
چند مطلب را تقدیم کنم
مطلب اول سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر را که نماد اخلاص و جهاد و ایمان و تعهد و صداقت و مردمی بودن هستند گرامی می‌داریم هفته دولت را گرامی می‌داریم و به خدمت‌گزاران صادق و سالم و پرکار خداقوت می‌گوییم همچنین روز کارمند را گرامی می‌داریم و به کارمندان امین و مردمی و پرکار خداقوت می‌گوییم.
نظام خدمات گسترده‌ای را در این شهرستان انجام داده‌است با کمک مسئولین و مردم در حوزه‌های گوناگون کارهای بزرگی انجام شده‌است در حوزه آب‌رسانی و تامین آب آشامیدنی با حفر چاه‌های متعدد در کوار و روستاهای اطراف مشکل آب بسیاری از روستاها حل‌شده است و بودجه‌های میلیاردی برای این امر اختصاص داده شده‌است گرچه ما گاهی با قطعی آب مواجه‌ایم حتی منزل ما قبل‌ازظهر تا نزدیک غروب با قطعی آب مواجه است اما وجود مشکلات باعث نمی‌شود ما خدمات انجام‌شده را نادیده بگیریم.
در حوزه برق نیز در چندین هزار نقطه روشنایی به‌وجودآمده است البته در روشنایی جاده‌ها دچار مشکل هستیم از کوار تا هورباف و از کوار تا روستاهای اطراف با مشکل تاریکی جاده‌های شهرستان مواجه هستیم.امیدواریم در دولت جدید حل شود.
در حوزه گاز و همچنین در حوزه عمرانی و مدرسه‌سازی کارهای بزرگی انجام‌شده است و آموزش‌وپرورش با کمک خیرین و مسئولین چندین مدرسه را نوسازی کرده‌است در حوزه ورزش کارهای خوبی انجام‌شده است و تیم‌های فوتبال از اقصی نقاط استان برای مسابقات ورزشی به کوار می‌آید و در کور اردو می‌زنند و این‌جا را یک نقطه امن می‌دانند.
انتخابات امن مجلس و شوراهای اسلامی و ریاست‌جمهوری با نجابت مردم و رشد فرهنگی مردم و تلاش مسئولین بسیج نیروی انتظامی شورای تأمین فرمانداری دادگستری و شورای نگهبان شاهد انتخابات سالم و امنی بودیم.
توسعه فولاد توسعه سردخانه‌ها و گلخانه‌ها در شهرستان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک مسئولین در شهرستان تحقق یافته‌است.
البته در جامعه مشکلات فراوانی هم وجود دارد و مشکلات مسکن، مشکلات معیشتی، تورم، کمبود کالاهای اساسی، گرانی سوخت و گرانی کالاهای اساسی از مشکلاتی است که مردم فشار آن را احساس می‌کنند.
دولت جدید باید جهادی مردمی و انقلابی وارد میدان شود.
برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد و در برنامه کوتاه‌مدت خود مشکل مرگ‌ومیر کرونا گرانی کالاهای اساسی و مشکلات شبیه‌ به این را حل کند.
دولت جدید که با رای اعتماد بالای مجلس بر سر کار می‌آید باید حلقه‌های مدیریتی خرد و کلان در کشور را بزودی تکمیل کند و از نیروهای جوان کاردان مؤمن و جهادی استفاده کند به نماینده محترم، رئیس‌جمهور و وزرا عرض می‌کنم از نخبگان و استعدادهای علمی و مدیریتی شهرستان‌ها و شهرستان کوار در بدنه اجرایی دولت استفاده شود.دولت باید برنامه جامع خود را زود تنظیم و تدوین کند و با نخبگان و عموم مردم ارتباط داشته باشد و در ارتباط با نخبگان و عموم مردم صداقت اقناع سازی و شفافیت و سلامت را رعایت کند.دولت به هماهنگی و وفاق ملی باید توجه کند.در سال‌های اخیر در جامعه سیاسی شکاف‌ها و فاصله‌هایی به‌وجودآمده است که با سیاست روشن و هماهنگی و وفاق ملی می‌توان این خلأها را پر کرد. دولت باید به متن و اصل توجه کند و گرفتار حاشیه‌ها نشود دولت باید نقدپذیر باشد و در مقابل انتقادها سعه‌ی صدر داشته باشد و با مجاهدت تمام مایه امیدبخشی و اعتمادسازی در جامعه شود.
نکته دوم حکمرانی سه‌گونه است حکمرانی هرمی مانند مثلث از بالا به پایین به‌صورت دولتی و بخشنامه‌ای. دوم:حکمرانی بازاری و سرمایه‌داری که فقط سراغ افراد متمول و متمکن می‌رود و با کمک آن‌ها کار را پیش می‌برد.نوع سوم حکمرانی شبکه‌ای، شراکتی و شورایی و همگانی است که همه افراد در آن سهیم می‌شوند از فرد و خانواده جمع و محله و شهر به جبهه‌سازی و جریان‌سازی می‌رسد و حلقه‌های میانی به این مدیریت کمک می‌کند‌در این نوع مدیریت: خانواده، نقش محوری مساجد، محله‌ها و جبهه‌سازی و جریان سازی از اولویت‌ها است.قرآن می‌فرماید همه به ریسمان الهی چنگ بزنید یا می‌فرماید این امت شما یک امت است یا می‌فرماید بر نیکی و تقوا یکدیگر را کمک کنید و به همدیگر یاری برسانید این شیوه حکمرانی مورد تأیید قرآن است.
برای مدیریت جهادی باید روحیه جهادی داشت در شهرستان کوار گروه‌های جهادی نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کنند در نهضت احسان عمومی در دفن اموات کرونایی در ساخت‌وساز و عمران در فرونشاندن آتش در منابع طبیعی و در عرصه‌های مختلف گروه‌های جهادی در کنار بسیج و مسئولین نقش بسیار مهمی دارند.شهید محمود کاوه گونی بزرگی برداشته بود و جیره رزمندگان را روی دوش خود حمل می‌کرد و سنگر به سنگر می‌برد.بچه‌ها با او شوخی می‌کردند می‌گفتند اخوی دیر اومدی از گرسنگی ما را کشتی حالا دیگر در سنگر فرماندهی برای خودشیرینی می‌روی و آذوقه را توزیع می‌کنی؟ وقتی کار او تمام می‌شد و گونی را زمین می‌گذاشت می‌دیدند فرمانده لشکر شهید محمود کاوه است که این‌چنین متواضعانه به رزمندگان کمک می‌کند این روحیه کار و جهاد و این فرهنگ مجاهدت می‌تواند همه مشکلات را حل کنند. در مدیریت شبکه ای نقش نهاد امامت جمعه به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه ارتباطی انقلاب و رکن سرمایه اجتماعی نظام بسیار مهم و اثرگذار است که شرح آن به طول می‌انجامد.
نکته سوم : بازی مشترک آژانس و غرب نسبت به ظرفیت تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران برای فشار بر دولت و تست رفتارهای دولت جدید و به انفعال واداشتن آن است اما نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند راه علاج این شیطنت‌ها و رفع این مشکلات رعایت عزت و حکمت و مصلحت در دیپلماسی و سیاست خارجی و آرایش آفندی و پدافندی و تهاجمی و تدافعی است. مهندسی خردمندانه دیپلماسی در تعامل با جهان بسیار مهم است ما با همه کشورها می‌توانیم ارتباط داشته‌باشیم به‌جز رژیم استکباری ایالات متحده و رژیم دژخیم و پلید صهیونیستی.
ما باید با همسایگان شرقی ارتباطی عمیق و وثیق داشته باشیم.
نکته چهارم: حرکت دو نفت‌کش و سوخت‌رسان ایرانی به لبنان مایه شکست انحصارگرایی شرکت‌های غربی و عربی شد و گامی برای نجات اقتصاد لبنان از وابستگی به غرب بود همچنین سوخت‌رسانی به ونزوئلا و سوریه در کنار سوخت‌رسانی به لبنان مایه دلگرمی جریان مقاومت در منطقه و جهان شد.
استکبار با بازی باخت باخت مواجه شده‌است اگر حمله کند ضربه می‌خورد اگر حمله نکند ابهت و نفوذش بر روی زمین می‌ریزد بنابراین یک بازی هر سر باخت برای استکبار اتفاق افتاده‌است.
حزب‌الله نشان داد فقط یک سازمان نظامی نیست بلکه یک نهاد نجات‌بخش و گره‌گشای اجتماعی و فرهنگی است.
حزب‌الله لبنان معادله تهدید را به نفع مقاومت به بهم زد سید حسن نصرالله گفت کشتی‌ها مانند خاک لبنان و ناموس لبنان اند اگر بزنید می‌خورید اگر حمله کنید به شما ضربه می‌خورد.
این یک بازدارندگی فعال به وجود آورد و بازی‌های رسانه‌ای و تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی را پس‌از هدف قرار گرفتن کشتی رژیم صهیونیستی خنثی و نقش بر آب کرد.
نکته آخر: طالبان به دلیل تنوع قومی و شرایط اقلیمی در افغانستان به‌تنهایی نمی‌توانند حکومت کنند البته ایران از حدود ۱۰ سال پیش برای مقابله با داعش و تکفیری‌ها و امنیت مرزهای کشور و حفاظت از شیعیان افغانستان ارتباط امنیتی با طالبان داشته‌است و این یک سیاست امنیتی بوده‌است ایران برای توازن منطقه‌ای و منافع ملی در این ۴۰ سال با همه اقوام افغانستان ارتباط داشته افغانستان نیاز به حکومت فراگیر و ملی دارد تا گرفتار جنگ داخلی نشود. در جعبه سیاه گفت‌وگوهای دوحه در کشور قطر ایران هوشمندانه وارد نشد. در افغانستان ۴ قدرت اقتصادی و سیاسی به دنبال ایفای نقش اند: آمریکا روسیه چین هند.
افغانستان دروازه تسلط بر شرق آسیا و اشراف بر غرب آسیا است آمریکا در افغانستان علی‌رغم خروج ذلت‌بار به‌دنبال مهار روسیه و چین است و به‌خاطر ۹۵۹ کیلومتر مرز مشترک افغانستان با ایران به‌دنبال تمرکز بر ایران است. روسیه می‌خواهند جلوی نفوذ آمریکا را بگیرد و آنچه را ویتنام دوم برای آمریکا کند. هند برای مهار پاکستان تلاش می‌کند از افغانستان استفاده کند. چین برای تقابل با آمریکا و نگرانی برای همسایگی استان مسلمان‌نشین و بزرگ سین کیانگ با افغانستان می‌کوشد تا از ظرفیت افغانستان استفاده کند و استان مسلمان‌نشین سین کیانگ را مهار کند و با آمریکا مقابله کند. پاکستان می‌خواهد از راه تسلط بر افغانستان هند را مهار کند. ترکیه هم برای منافع اقتصادی و نفوذ در افغانستان تلاش می‌کند عربستان و آمریکا نیز به‌دنبال منافع آمریکا و عابر بانک آمریکا در افغانستان هستند. تضاد منافع باعث شده‌است افغانستان پیچیده و دشوار شود. افغانستان از شوروی و امریکا زخم خورد و ارتش فشل ۳۰۰ هزارنفری افغانستان راه به‌جایی نبرد. دولت وابسته افغانستان نیز نتیجه وابستگی خود را دید و مجبور به فرار شد. آمریکا بی‌تعهدی خود را نسبت‌به افغانستان نشان داد و به خدمه بیست‌ساله خود ظلم کرد.

والسلام‌علیکم و رحمت‌الله و برکاته

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
اوقات شرعی
اذان صبح
05:54:53
طلوع خورشید
07:26:15
اذان ظهر
12:20:00
غروب خورشید
17:12:25
اذان مغرب
17:33:24
شهر
aparatgooglefacebooktwiteryou
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.