menusearch
kavarnews.ir

معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب در فارس

جستجو
۱۴۰۰/۲/۲۷ دوشنبه
(0)
(0)
معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب در فارس
معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب در فارس

به گزارش کوارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ انتخاب روستای قرآنی کشور، یکی از طرح های مصوب معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با هدف الگوسازی و جهت دهی فعالیت های قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریان سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه سازی فعالیت های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور اجرا می‌شود.

فراخوان این طرح برای نخستین بار توسط معاونت مذکور در اسفندماه سال ۱۳۹۹ اعلام شد تا روستاهای قرآنی کشور بتوانند در این طرح شرکت کنند و مهلت ثبت نام در آن هم تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

با گذشت زمان استان های مختلف با توجه به شاخص هایی که وزارت ارشاد معین کرده است، روستاهای قرآنی خود را به معاونت قرآن وزارت ارشاد معرفی می‌کنند که از استان فارس هم تعدادی روستا معرفی شده است.

احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: از استان فارس ۱۲ روستا برای انتخاب روستای قرآنی کشور در سامانه ای که اعلام شده بود، ثبت نام کردند اما بعد از بررسی ها و امتیازبندی ها تنها سه روستای محمدآباد استهبان، صحرارود فسا و باغ صفا سرچهان را توانستیم به تهران معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه برای انتخاب روستای قرآنی باید ۳۷ شاخص را مدنظر قرار دهیم، گفت: انتخاب روستای قرآنی کشور دارای شاخص هایی است که در بخش های عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شود. شاخص عمومی شامل شهدا و ایثارگران روستا‏، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا است.

نداف با تصریح اینکه شاخص های تخصصی سه دسته و شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخص های کیفی هستند، گفت: در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیئت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن آموز(دوره های آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا موردنظر است.

رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس ادامه داد: در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره های قرآنی(شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی، رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت های قرآنی در روستا (سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری) و برنامه های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ (مصوب شورای اسلامی روستا) بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: شاخص های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه های قرآن در فضای عمومی روستا (سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی، بزهکاری و...) برنامه های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان های محیطی مرتبط است. در تمامی این موارد امتیاز شاخص ها به نسبت جمعیت روستا محاسبه خواهد شد.

نداف بیان کرد: در بین روستاهایی که ثبت نام کردند مثلاً یک روستا هیچ وقف قرآنی نداشت پس از امتیاز این پارامتر برخوردار نشد یا اینکه مؤسسه قرآنی نداشت، به همین دلیل در نهایت توانستیم تنها سه روستا را از استان فارس به تهران معرفی کنیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
اوقات شرعی
اذان صبح
05:54:53
طلوع خورشید
07:26:15
اذان ظهر
12:20:00
غروب خورشید
17:12:25
اذان مغرب
17:33:24
شهر
aparatgooglefacebooktwiteryou
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.